woensdag 19 november 2014

Verslag bedrijfsbezoek 2

Op woensdag 18 november ben ik met Lianne Kokken naar ons tweede stage-adres geweest: CityBril Rotterdam. Lianne werkt hier in de weekenden en kon daarom zo snel dit bedrijf regelen. Wij reisden af naar Rotterdam Centrum.

CityBril is een van de grootste opticiens van Europa. CityBril heeft brillen, lenzen en zonnebrillen in haar assortiment. CityBril staat voor kwaliteit en service en probeert dit via de communicatie sterk naar voren te brengen. Het kantoor van het bedrijf zit achter de winkel zelf. Het is niet enorm groot, maar dit lijkt geen probleem.

Wat ben ik te weten gekomen?
Na dit bezoek ben ik veel te weten gekomen over de identiteit van het bedrijf. CityBril wil service uitstralen. Zo onderscheidden zij zich ook van de concurrent. Daarom vinden zij de communicatie heel belangrijk en wordt hier veel aangedaan. De sfeer was top. Gezellige hardwerkende mensen met passie voor het vak. Tijdens het interview werd duidelijk dat alles draait om de klant. Elke opticien verkoopt brillen, maar het gaat erom hoe je ze verkoopt. Ik weet nu ook dat CityBril een klantenbestand heeft van maar liefst 1,7 miljoen mensen! Er worden daarom ook cursussen binnen het bedrijf gegeven waardoor je soorten klanten kan herkennen en ze zo op de juiste manier kan helpen.



Ervaringen
Deze ervaring overtrof voor mij mijn verwachting. We werden echt met open armen ontvangen en we mochten alles vragen. Het bedrijf was heel transparant, dat kon je merken. De omgeving was gezellig en relaxt. Het gedrag van de medewerkers was heel actief en ze hadden een open houding. Dit waren sociale en gezellige mensen.

Wat heb ik gedaan
Dit keer begonnen we met een rondleiding. Eerst het kantoorgedeelte, maar ook het winkelgedeelte. Hierdoor zag je duidelijk het verschil tussen de verkoop en de gedachte die er allemaal aan vooraf gaat. Dit vond ik heel leuk, zo kan het denkgedeelte gelijk worden toegepast in de praktijk. Hierna hebben we ons verdiept in de communicatie van het bedrijf. Er werd ons van alles getoond en ze liet zien dat hier veel denkwerk aan vooraf gaat. Het enige punt wat opviel is dat ook hier social media nog effectiever ingezet mag worden, en dat gaven de medewerkers op kantoor zelf ook toe. Ik was verrast door de open houding, we hoefden heel weinig te vragen maar kregen heel veel. Daardoor voelde je je gelijk op je gemak. Uiteindelijk konden we toch nog een interview doen met de medewerker marketing/communicatie. Zij had het enorm druk dus het was nog maar de vraag of dat door kon gaan. Gelukkig had ze nog even tijd voor ons. Het feit dat ze dat nog even tussendoor wilde doen zegt al heel veel over haar persoonlijkheid.

Inzicht
Mensen die met passie werken, creƫren een optimale werksfeer.

Opmerkelijke verschillen tussen de CityBril & Lilopel:

  • Sfeer: de sfeer bij CityBril vond ik veel fijner. Gezelliger en socialer.
  • Ruimte: Lilopel werkte in hele kleine ruimtes, bij CityBril was dit opmerkelijk groter
  • Medewerkers: De medewerkers van Citybril waren sociaal en spontaan, die van Lilopel waren ingetogen en analytisch. 
  • Communicatie: Bij Lilopel werd dit een beetje achterwegen gelaten, ze hadden hier ook geen vaste medewerker voor. Bij CityBril werd er veel nadruk gelegd op communicatie doormiddel van de website, campagnes en reclame. Er was ook een vaste medewerker in dienst. 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten