vrijdag 11 april 2014

Vooruitblik op jaar 1 scriptie

Voor aankomende periode, periode 4, is het de bedoeling een miniscriptie te schrijven. Het onderwerp waar ik over ga schrijven is, hoe ironisch, bloggen. Gefocust op fashionbloggers. Ik vind bloggen zelf heel leuk, en hou dagelijks verschillende blogs bij. Ik wil de trends en ontwikkelingen op dit gebied onderzoeken, en hoe het zit met adverteren en geld verdienen bijvoorbeeld. De echte probleemstelling moet ik nog formuleren, maar het onderwerp is al goedgekeurd.

Voor een miniscriptie heb je natuurlijk verschillende vaardigheden nodig. Het is voor het eerst dat ik een scriptie ga schrijven, ik had dus eerlijk gezegd geen idee waar ik moest beginnen. 'Verzin maar een onderwerp, je mag alle kanten op', werd er gezegd. Dat maakte het voor mij nog lastiger.

Om te beginnen werd dus gelijk mijn informatievaardigheid getest. Op zoek gaan naar een onderwerp. Hoe deed ik dat ook alweer? Ik maakte in mijn hoofd een soort zoekstrategie. Wat wil ik zoeken? Waar ga ik het zoeken? Wat komt eruit? Enz. Ik ging kijken naar wat ik leuk vond en hoe ik dat kon relateren aan de vakken en opdrachten van het afgelopen jaar. Toen kwam ik uit op bloggen. Ik heb gebruik gemaakt van Google en van verschillende blogs, om verdere informatie te verschaffen.  Dit heb ik opgeschreven en ingeleverd bij mevrouw Gussekloo, mijn SLC'er.
Mijn feedback was dat in een origineel, en creatief onderwerp had gekozen. Leuk om te horen! Zo ben ik ook nog creatief geweest in het bedenken van een onderwerp.

Het allerbelangrijkste van mijn scriptie vind ik toch wel dat ik uiteindelijk een kloppend rapport inlever. Daarom vind ik de vaardigheid rapporteren een van de belangrijkste voor het schrijven van mijn scriptie. Ik zal daarom ook alle ervaringen met de theorie en opdrachten over rapporteren meenemen bij het schrijven van mijn scriptie. Ik heb, gelukkig, in de les altijd aantekeningen gemaakt over de theorie. Daar zal ik komende periode veel aan hebben.

Nu mijn onderwerp is goedgekeurd, neem ik mezelf voor om:

  • Op de juiste manier informatie te verschaffen voor mijn scriptie. Via een zoekstrategie.
  • Om 'out of the box' te denken, en hierdoor mijn scriptie aantrekkelijk te maken. 
  • Een checklist op te stellen over correct rapporteren, zodat ik niks over het hoofd zie bij het opstellen van mij scriptie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten