dinsdag 1 april 2014

Informatievaardigheid

In week 1 van periode drie werd mij gevraagd om 3 individuele doelstellingen voor deze perioden professionele vaardigheden te formuleren. Deze waren: 
  1. Ik wil de komende periode meer gebruikmaken van de zoekmachines op N@tschool. (informatievaardigheid)
  2. Ik wil de komende periode me meer bezig houden met creatieve aspecten van opdrachten, om dit meer te ontwikkelen. (creativiteit)
  3. Ik wil aan het eind van de komende periode een correct en kloppend rapport kunnen opstellen. (rapporteren)
    In week 1 begonnen we met een nieuwe case. In deze week stond het toetsen van je informatievaardigheid centraal. Het was de bedoeling aan het eind van periode met een campagnevoorstel te komen voor deze case. Mijn groepje koos voor de kersenkwekerij Jomajole. In de case werd verteld dat ze meer publiek wilden genereren en meer belevenis wilden creĆ«ren bij het merk. 


    We begonnen met deskresearch naar de huidige maatschappelijke trends, de concurrentie, kersenliefhebbers en vrijentijdsbesteding van onze doelgroep. Voor deze opdracht werd door ons een zoekstrategie opgesteld. Deze ging als volgt:
      Stap 1 - Wat zoek ik ?
      Zoekwoorden: trends, kersenkwekerijen Nederland, kersenliefhebbers, vrijetijdsbesteding. 
      Stap 2 - Waar zoek ik?
      Google, Wikipedia, LexisNexis 
      Stap 3 - Hoe zoek ik?
      Zoekvragen. Zonder komma's, haakjes of aanhalingstekens. 
      Stap 4 - Wat heb ik?

   Ik kan nu gelijk reflecteren op mijn eerste doelstelling: 'Ik wil de komende periode meer gebruikmaken van de zoekmachines op N@tschool.' Want dit heb ik zeker nu al gedaan, door aan de gang te gaan met de zoekmachine LexisNexis. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een Google, of Wikipedia, maar het is zeker handig om te weten hoe ik met deze zoekmachine om moet gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten