zaterdag 21 juni 2014

Doelstelling en reflecties periode 4

Tijdens periode 4 van het vak professionele vaardigheden, hebben we de laatste vaardigheid van het jaar behandeld: Gesprekstechnieken. Elke week begonnen we de les met een stuk theorie, vanuit deze theorie hebben we veel geoefend op verschillende vaardigheden.

De doelstelling die ik aan het begin van de periode voor deze vaardigheid heb opgesteld is:
'Aan het einde van deze periode wil ik met de juiste technieken een interview kunnen geven.'

Debatteren
Als voorbereiding op deze les, werd van mij verwacht om filmpjes op te zoeken waarin gedebatteerd werd.

Ook tijdens deze les hebben we in groepen gewerkt. Zo konden we van iedereen in de groep de filmpjes bekijken zo het beste filmpje kiezen. Uiteindelijk werd er gekozen voor een debat in het programma het Lagerhuis. We kregen hierbij feedback van de klas en de docent. Het filmpje was niet het beste voorbeeld van een debat. We lieten meer de discussie zien i.p.v. het debat zelf. Dit kregen we dan ook te horen.

Reflectie
Onze groep had dus niet echt een goed voorbeeld van een debat, maar door de gekregen feedback was het voor mij wel duidelijk wat het moest zijn. De volgende keer zal ik meer moeten kijken naar de criteria van een debat. Zo kan ik sneller een goed debat herkennen en zal ik ook zelf beter zijn in het debatteren.


Interviewen
Dit was voor mij een belangrijke les omdat mijn doelstelling gaat over interviewen. Voor deze oefening hielden we dezelfde aanpak aan als voor de les debatteren. Het opzoeken van filmpjes. Als voorbereiding voor de les werd verwacht dat je een filmpje van een goed interview, en een filmpje van een slecht interview kon laten zien.

We werkten in groepjes en lieten elkaar onze filmpjes zien. Hieruit hebben we het beste interview en het slechtste interview kunnen kiezen. Dit werd weer gepresenteerd aan de klas. Voor een goed interview werd mijn filmpje gekozen: het interview met Badr Hari bij RTL Late Night. Voor een slecht interview werd een fragment uit POW-news gekozen. Dit keer kregen we positieve feedback. We hadden goed gekeken naar de richtlijnen van een interview.

Reflectie
Ik was blij met deze theorie en oefening wat betreft het interviewen. Ik heb na deze les voor project een 'echt' interview gehouden en heb de richtlijnen uit deze les aangehouden. Ik kreeg positieve feedback van de persoon die ik ondervroeg, en kreeg veel informatie. Ik kan dus zeggen dat ik mijn doelstelling wat betreft gesprekstechnieken heb gehaald. Volgende keer mag ik van mezelf wat zekerder zijn in mijn houding, zo stel ik mensen ook meer op hun gemak.

Klantgesprek
Om precies te weten wat een klantgesprek is, begonnen we de les in drietallen. We begonnen met brainstormen over feiten van een klantgesprek. Hier maakten we een mindmap van. Nu was voor ons duidelijk wat het precies inhield en konden we gaan oefenen.

Tijdens de oefening was ik de klant, van mij werd gastvrijheid verwacht. Uiteindelijk zijn mijn partner en ik tijdens ons klantgesprek tot een overeenkomst gekomen. We zijn allebei professioneel gebleven, we lieten elkaar altijd uitpraten.

Reflectie
Ik vond dit een leuke oefening om mee te maken hoe zo'n klantgesprek zou kunnen gaan. Het viel me op dat je als klant goed bij je standpunt moet blijven anders kan je makkelijk overgehaald worden. Uiteindelijk ben ik met mijn partner tot een overeenkomst gekomen en dat is natuurlijk positief. De volgende keer kan ik voor de les misschien wat meer research doen. Aan het begin van de les vond ik het namelijk nog wat onduidelijk, maar dat was dan ook mijn eigen fout.

Luisteren
Voor de vaardigheid luisteren deden we een oefening met heel de klas. De ene helft van de klas kreeg de opdracht om iemand, van de andere helft, twee minuten te vertellen over zijn/haar passie. De andere helft moest hiernaar luisteren.

Mijn taak was om te vertellen. Echter werd aan onze groep niet verteld dat de andere groep ook een opdracht had meegekregen. De andere groep moest  ongeïnteresseerd overkomen en zich bezighouden met andere dingen. Toen de twee groepen samenkwamen ontstond er een rare sfeer.

Het resultaat was ongemakkelijke gesprekken. Ik begon heel enthousiast maar werd al snel geïrriteerd door de houding van mijn partner. Hierdoor was ik veel sneller klaar met mijn verhaal.

Reflectie
Het was duidelijk dat de houding van de persoon die luistert, invloed heeft op de persoon die vertelt. Luisteren is dus echt een vak op zich. Als ik goed en geïnteresseerd zou luisteren naar iemand, zal ik veel meer informatie verkrijgen van iemand. Ik vond dit daarom een leuke oefening. De volgende keer zal ik niet echt iets veranderen. het is alleen fijn om te weten dat je houding veel betekent in een gesprek.

Intervisie
Voor deze les was het de bedoeling dat we elkaar, in groepsverband, gingen adviseren. Zo konden we problemen met elkaar oplossen. Er werd door iemand een probleem voorgelegd en de andere in de groep gingen hierover vragen stellen. De bedoeling was om de kern van het probleem te weten te komen om zo de persoon adviezen te kunnen geven.

Ik stelde vragen. Het viel op dat degene met het probleem, vaak geen specifiek antwoord had op mijn vragen, hier had zij dus blijkbaar nooit echt over nagedacht. Na een aantal vragen werd er uiteindelijk een conclusie getrokken: de persoon werd snel afgeleid door kleine dingen en kon zich daardoor moeilijk concentreren op schoolwerk.

Reflectie
Ik vond deze oefening van een intervisie goed gaan. Iedereen deed serieus mee en er is uiteindelijk ook een conclusie getrokken. Degene met het probleem heeft nieuwe adviezen meegekregen waar ze ook echt iets aan heeft. Omdat het de eerste keer was, was het in het begin nog wat rommelig. Dat zal wel minder worden als je vaker een intervisie meemaakt. Ik vond het fijn dat we een document hadden waar alle stappen duidelijk onder elkaar waren uitgelegd.

De DAS-test
In week vijf, heb ik de persoonlijkheidstest, De DAS-test, gedaan op het internet. De test gaat uit van drie benaderingswijzen: dominant, afstandelijk en sociaal. Uit deze test kwam dat ik het profiel 'Lijn' heb. Dit houdt in dat het verschil tussen deze drie benaderingswijzen minder dan 20% is. Ik heb dus van alle drie ongeveer evenveel.

Reflectie
Voordat ik deze test deed dacht ik meer dat ik een sociaal persoon was en een tikkeltje dominant. Afstandelijk zou nooit bij mij op zijn gekomen. Het viel me dan ook op dat de score bij afstandelijk vrij hoog was. Ik realiseerde me dat ik vaak sceptisch ben over bijvoorbeeld verhalen, en ook vaak objectief. Dit creëerde, denk ik, de hoge score. Verder vind ik het fijn dat ik van alle drie een beetje heb.


Algemene reflectie periode 4: Gesprekstechnieken

Ik vind dat ik deze periode erg actief ben geweest in het participeren van de lessen. Ik vond de lessen ook leuk, dat helpt al snel mee. Ik ben tevreden met wat ik geleerd heb deze periode, ik weet nu de bijvoorbeeld precies richtlijnen van een interview. Iets wat me opviel is dat luisteren een hele belangrijke gesprekstechniek is, dit had ik niet verwacht. Het is me ook duidelijk dat gesprekstechnieken super belangrijk zijn in het communicatievak.

De volgende keer zou ik wat meer research kunnen doen voor de les. Ik had bijvoorbeeld nog nooit van een intervisie gehoord, en wist niet precies de criteria van een debat. Dit had ik makkelijk allebei even kunnen opzoeken, waardoor ik in de les sneller tot resultaat zou kunnen komen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten