donderdag 30 januari 2014

Evaluatie Professionele Vaardigheden periode 2

In de afgelopen periode van professionele vaardigheden stonden er  twee punten centraal: vergaderen en presenteren. Elke les bestond uit een uur presenteren en een uur vergaderen.

Vergaderen
Tijdens de lessen hebben we verschillende vormen van vergaderen geoefend. Voor dat we begonnen met daadwerkelijk vergaderen kregen we natuurlijk wat theorie, en kregen we de kans voor wat deskresearch over vergaderen. Een beetje weten wat het inhoud natuurlijk.

We zijn als eerst aan de slag gegaan met het staand vergaderen. De bedoeling was een projectvergadering staand uit te voeren. Ik had de pech dat mijn projectgroep bijna nooit aanwezig was bij de les, zo ook deze keer. Ik deed mee met een andere groep, maar was dus niet bij deze voorbereiding. Ik moet zeggen dat ik het wat chaotisch vond gaan... Ik had echt de neiging om te gaan zitten. Automatisme  misschien? Nee, dit was niet mijn favoriete manier van vergaderen. Een positief punt is dat je houding er al snel actiever uitziet.


De tweede vorm die we hebben geoefend was online vergaderen. Niet meer weg te denken tegenwoordig. Hiervoor gebruikten we het programma Skype. Ik vond dit wel leuk. Eigenlijk gek dat je thuis in je bed kan blijven liggen, en alsnog kan participeren aan een vergadering. Of even snel vergaderen met iemand aan de andere kant van de wereld. Ja, dit vind ik wel wat. Een van mijn projectleden ging in een ander lokaal zitten. Eigenlijk ging de vergadering prima. Alles werd besproken en ik had niet het gevoel dat we iets mistte. Een 'must' is wel dat je goed internet hebt. Je bent afhankelijk van de verbinding. Dat is bij een gewone vergadering natuurlijk niet zo.

De laatste vorm die we hebben behandeld is het scrummen. Hier hebben we twee uur aan gezeten. De opdracht vond ik echt super, alleen ging het idee rondom het scrummen er misschien een beetje aan verloren. Dat vond ik dan tenminste. Uiteindelijk zag je bij de drie groepen echt drie verschillende ontwerpen ontstaan, zo zie je dat toch iedereen een andere aanpak hanteert. Iedereen werkt anders samen. Ik vond het nog best moeilijk om alles bij te houden wat er gebeurde. Dat is wel een kwestie van oefenen natuurlijk.

Presenteren 
Voor deze periode had ik voor mezelf drie leerdoelen geformuleerd:
1. Voor de komende periodes wil ik graag meer de klas betrekken bij mijn presentaties.
2. Voor de komende periodes wil ik graag minder op een monotone toon spreken tijdens mijn   presentaties.
3. Voor de komende periodes wil ik me van te voren beter voorbereiden op mijn presentaties.
Nou valt het eerste leerdoel wel af. In een pitch betrek je niet je omgeving, je verkoopt als het ware jezelf.

Tijdens de les heeft iedereen de kans gehad om zijn presentatie te oefenen. Mijn feedback bestond uit een tip en een top.
Tip: Ik presenteerde wat saai. Niet spannend
Top: goede voorbereiding.
Het is de bedoeling dat je de gegeven feedback en je leerdoelen meeneemt en dit probeert te verbeteren in de eindpitch. In mijn vorige bericht kun je zien of dit is gelukt!

Al met al een leuke én leerzame periode, vooral omdat het veel 'doen' was. Een leuke afwisseling.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten