zaterdag 21 juni 2014

Eindreflectie 6 vaardigheden

In deze blogpost reflecteer ik op de zes vaardigheden die het afgelopen jaar behandeld zijn. Dit waren (met doelstelling):

  • Informatievaardigheid:  'De komende periode meer gebruikmaken van de zoekmachines op N@tschool.' 
  • Creativiteit: 'Ik wil de komende periode me meer bezig houden met creatieve aspecten van opdrachten, om dit meer te ontwikkelen.' 
  • Gesprekstechnieken: ‘In de komende periode wil ik met de juiste technieken een interview kunnen geven.' 
  • Vergaderen: 'Ik wil de komende periode een vergadering kunnen leiden.' 
  • Rapporteren: 'Ik wil aan het eind van de periode een correct rapport op kunnen stellen.'
  • Presenteren: 'Ik wil de komende periode een betere voorbereiding treffen voor het presenteren.' 
  1. Welke van de zes vaardigheden ligt mij het meest? 

Gesprekstechnieken zijn heel belangrijk gebleken in het communicatievak. Ik ben altijd een sociaal persoon geweest, en vind het leuk om een gesprek aan te gaan, daarom denk ik dat gesprekstechnieken mij het meeste ligt. Ik vond deze laatste periode dan ook de leukste periode.

Ik heb bijvoorbeeld voor mijn eindproject een interview moeten houden. Door de lessen van professionele vaardigheden beschikte ik over de juiste technieken en richtlijnen. mijn taak was om vragen te stellen en mee te schrijven. Het interview verliep soepel en ik kreeg veel informatie. Uiteindelijk heb ik van mijn SLC'er ook positieve feedback gehad op dit interview. Ik vind dan ook dat ik mijn doel heb behaald.

     2.   In welke van deze vaardigheden heb ik mij het meest ontwikkeld?

Creativiteit. Creativiteit is nooit mijn sterkste kant geweest. Daarom wilde ik mij meer verdiepen in creatieve aspecten van opdrachten zodat ik dit meer zou kunnen ontwikkelen. Dit heb ik zeker gedaan tijdens het vak Mediaproductie. Ik heb uiteindelijk, in een tweetal, een album gecreëerd met de programma's InDesign, Photoshop en Illustrator.



Ik ben zelf heel erg trots op het resultaat. Ik had nooit gedacht dat ik zoiets kon maken en in elkaar kon zetten. Ik heb het vak afgesloten met een 7 en ben daar tevreden mee. Ik kan wél out of the box denken. De volgende keer mag ik wat meer vertrouwen hebben in mijzelf, want voor het vak begon, riep ik al dat ik het niet kon en dat ik het niet zou halen. Ik vind dat ik mijn doel heb behaald. 

      3.   In welke van deze vaardigheden heb ik mij nog veel te ontwikkelen?

Vergaderen. Ik had niet gedacht dat er zoveel richtlijnen zaten aan een goede vergadering. Er zit echt een structuur in die aangehouden moet worden. Ik ga liever zitten en begin gelijk over het onderwerp dat besproken moet worden.

Ik liep een beetje tegen de lamp toen ik tijdens het laatste project besloot hoofdredacteur te worden van mijn groepje. Dit hield in dat ik elke maandagochtend de vergadering moest leiden. Ik was dus de voorzitter. Ik vond het echt moeilijk, en wist soms niet meer wat ik nou moest doen. Er vielen vaak stiltes en soms kwamen er onderwerpen niet aan bod. Ook voor een vergadering moet je je voorbereidingen treffen, dat bleek wel. Ik denk dan ook niet dat ik mijn doel voor deze vaardigheid behaald heb. 

      
Stand van zaken  
Informatievaardigheid
      Ik ben erachter gekomen dat je voor deze opleiding en het communicatievak heel informatie vaardig moet zijn. Ik heb deze vaardigheid dan ook vrijwel bij elk vak moeten gebruiken. Tijdens de eerste periode ben ik al  overgestapt van het alleen gebruiken van Google, naar de zoekmachines op N@tschool. Ik gebruik het vooral voor wetenschappelijke artikelen.
    
      Ik vind dat ik dit doel dan ook behaald heb. Ik weet nu welke informatie ik waar kan vinden, en ook hoe. Ik heb de zoekmachines op N@tschool gebruikt voor mijn deskresearch voor mijn scriptie. Ik heb hier nog geen resultaat van. Ik ben tevreden met de resultaten die deze zoekmachines mij gaven, ook zijn ze makkelijk in gebruik. Volgend jaar zal ik deze aanpak aanhouden. 

     Creativiteit
     Doelstelling behaald. Reflectie vraag 2. 

     Gesprekstechnieken
     Doelstelling behaald. Reflectie vraag 1. 

     Vergaderen
Doelstelling niet behaald. Reflectie vraag 3.

Rapporteren
Wil je professioneel overkomen? Dan moet je een correct rapport op kunnen stellen. Dit is nog best lastig vind ik, er zitten veel regeltjes aan verbonden, deze hebben we behandeld tijdens periode 3. Altijd als ik begin met een rapport, pak ik nog even deze regels erbij. Voor het vak Communicatie- en Mediaplanning was de eindopdracht een communicatieplan in de vorm van een rapport inleveren.

Ik vind dat ik, en mijn groepje, dit goed hebben gedaan. Beter dan verwacht. Ons eindproduct zag er professioneel uit en voldeed aan alle eisen. Ik heb dit vak dan ook afgesloten met een 8. De enige verbeter puntjes waren een paar spelfouten. De volgende keer zal ik het nog eens goed grammaticaal controleren voordat ik mijn rapport inlever. Ik vind dat ik de doelstelling behaald heb.

Presenteren
Ik dacht altijd dat ik goed was in presenteren, totdat ik mezelf terug zag op video. Ik zat vaak aan me haar, gebruikte vaak stopwoordjes als 'uhh..' en 'dus ja'. Ik heb dat zelf nooit door gehad.

Na deze ontdekking heb ik gepitcht voor Project. Hier lette ik echt op deze 'kleine' dingetjes. Ik kreeg uiteindelijk positieve feedback op mijn presentatie van medeleerlingen én mijn SLC'er. Ik sloot dit project af met een 8. Ik ben daar heel tevreden mee en vind dat ik mijn doelstelling behaald heb.

Voornemens
Ik heb twee concrete voornemens die ik meeneem naar jaar twee:

  1. Volgend jaar wil ik vaker vergaderingen opzetten en leiden. 
  2. Volgend jaar wil ik vaker de creatieve kanten van opdrachten op mij nemen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten